درباره ي علم روانشناسي چه ميدانيد
روانشناسي

در بازار انواع و اقسام مولتي‌متر با عملكرد‌ها و دقت‌ها متفاوت وجود دارد. اما همه آن‌ها مي‌توانند 3 پارامتر اصلي: ولتاژ، جريان و مقاومت را اندازه‌گيري كنند. تفاوت قيمت مولتي‌متر‌ها بيشتر به دقت آن‌ها در اندازه‌گيري، مثاومت و همچنين طول عمرشان بستگي دارد. هر چه يك مولتي‌متر ارزان‌تر باشد، طول عمر كمتر و همچنين دقت پايين‌تري نسبت به ديگر دستگاه‌ها خواهد داشت.

بنابراين اين كه شما چه نوع مولتي‌متري را تهيه كنيد به نوع استفاده، سطح تخصص و همچنين توان مالي‌تان بستگي دارد. بعد از تهيه دستگاه موردنظر خود بايد طرز كار با مولتي متر (طرز كار با اهم متر) را بلد باشيد. به همين دليل در اين مقاله آموزش كار با مولتي‌ متر را براي شما عزيزان ارائه مي‌دهيم.

آشنايي با مولتي‌ متر

قبل از آن كه آموزش كار با مولتي‌ متر ديجيتال يا نحوه كار با خريد ترانس دست دوم اهم متر ديجيتال را براي شما عزيزان ارائه دهيم، لازم است تا با اجزاي اين دستگاه آشنا شويد. در واقع اولين قدم در آموزش مولتي‌ متر، شناخت اجزاي تشكيل‌دهنده آن است. يك دستگاه مولتي‌متر ديجيتال از 4 بخش: نمايشگر، سلكتور، پورت و پراب تشكيل شده است كه هر كدام وظايف خاص خود را دارند. بخش نمايشگر دستگاه كميت‌هاي اندازه‌گيري شده را به صورت عدد يا ارقام به نمايش مي‌گذارد.

مولتي متر

بنابراين نيازي نيست همانند نمونه‌هاي آنالوگ دقت زيادي براي قرائت مقدار كميت مورد نظر به خرج دهيد. از طرفي ديجيتالي بودن دستگاه باعث مي‌شود كه دقيقاً رقم اندازه‌گيري شده نمايش داده شود و خطاي كار به شدت پايين مي‌آيد. در بخش سلكتور يا دستگيره انتخاب، شما مي‌توانيد نوع كميت مورد نظر خود را كه قصد اندازه‌گيري آن را داريد، انتخاب كنيد. پورت نيز بخش از دستگاه است كه پراب‌ها به آن متصل مي‌شوند.

در كل هر دستگاه مولتي‌متر داراي دو پراب با رنگ‌هاي متفاوت (معمولاً قرمز و مشكي) هستند كه تفاوتي با يكديگر ندارند. اما به صورت قراردادي پراب مشكي رنگ به پورت COM (-) و قرمز رنگ به ديگر پورت‌ها با توجه به كميت مورد نظر متصل مي‌شود. در مقاله مولتي متر چيست بيشتري داده شده است كه پيشنهاد مي شود مطالعه كنيد.

هر دستگاه مولتي‌متر به صورت كلي داراي 4 پورت: COM يا (-)، AmA µ، 10A و پورت ΩV است. پورت COM كه محل اتصال پراب مشكي رنگ است. پورت‌هاي ديگر به ترتيب جهت اندازه‌گيري جريان‌هاي كوچك، اندازه‌گيري جريان‌هاي بزرگ (بزرگتر از 200 ميلي آمپر) و اندازه‌گيري ولتاژ و مقاومت مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اما طريقه كار با اهم متر يا مولتي‌متر به چه صورت است؟ با ما همراه باشيد تا در ادامه محتوا آموزش كار با مولتي‌ متر را براي شما عزيزان ارائه دهيم.

آموزش استفاده از اهم متر يا مولتي‌ متر

نحوه انجام تست اتصال

تست اتصال يكي از مهم‌ترين موارد در تعميرات الكتريكي است و به منظور سالم و معيوب بودن مدار‌ها انجام مي‌گيرد. هنگام انجام اين تست، عدم برقراري اتصال به معني معيوب بودن مدار است. حال يا بخشي از مدار قطع شده يا فيوزي از آن خراب شده است. عدم اتصال مي‌تواند به هر دليلي رخ دهد. پيشنهاد مي شود مقاله ديگر ما درباره اسيلوسكوپ چيست را بخوانيد.

آموزش كار با مولتي متر ديجيتال

قبل از شروع انجام تست از عدم وجود جريان در مدار يا دستگاهي كه قصد تعمير آن را داريد، مطمئن شويد. دستگاه يا مدار مورد نظر را خاموش كرده و باتري‌هاي آن را جدا كنيد. حال پراب مشكي رنگ را به پورت COM و پراب قرمز رنگ را به پورت ΩV يا در برخي دستگاه‌ها mAΩV متصل كنيد. حال دستگاه مولتي‌متر را روشن كرده و سلكتور را بر روي حالت اتصال قرار دهيد. حالت اتصال آيكوني شبيه به علامت بلندگو يا موج صدا است. پيشنهاد مي شود مقاله ديگر ما درباره تست خازن را بخوانيد.

طريقه كار با اهم متر

در اين مرحله از آموزش اهم متر نوبت به انجام تست مي‌رسد. براي اين كار پراب‌ها بايد به قطب مثبت و منفي مدار متصل شوند. پراب مشكي رنگ به قطب منفي و قرمز رنگ به قطب مثبت متصل شود. نحوه عملكرد دستگاه در اين حالت اينگونه است كه جريان كوچكي از طريق يكي از پراب‌ها ارسال و توسط پراب ديگر دريافت مي‌شود.

حال اگر پراب گيرنده جريان، جرياني را دريافت نكند به معني معيوب بودن مدار يا دستگاه مورد نظر است. اين اتصال نيز از طريق صداي بوق و عدد صفر يا نزديك به آن بر روي صفحه نمايشگر مشخص مي‌شود. عدم برقراري اتصال نيز با عدد 1 يا حرف OL (به معني حلقه باز) نشان داده مي‌شود. پيشنهاد مي شود مقاله ديگر ما درباره كاربرد ديود را بخوانيد.

نحوه كار با اهم متر

متأسفانه برخي مولتي‌متر‌ها فاقد حالت تست اتصال هستند. در اين شرايط براي انجام اين تست كافيست سلكتور را بر روي حالت اندازه‌گيري مقاومت كه با نماد Ω مشخص شده و همچنين پايين‌ترين حد آن قرار دهيد. در اين حالت يكي از پراب‌ها جرياني را ارسال و بررسي مي‌كند آيا اين جريان توسط پراب ديگر دريافت مي‌شود يا خير. بنابراين همانند آن چه كه گفته شد، عدد صفر يا نزديك به آن نشانه برقراري اتصال و عدد 1 يا حرف OL نشانه عدم اتصال است.

نحوه انجام تست ولتاژ

براي انجام اين كار همانند مرحله قبل پراب مشكي به پورت COM و قرمز به پورت VΩmA يا ΩV متصل مي‌شود. براي تست ولتاژ، سلكتور بايد بر روي حالت ولتاژ كه با حرف V مشخص شده، قرار گيرد. در اندازه‌گيري ولتاژ دو حالت V وجود دارد. يكي به شكل V- و ديگري Ṽ كه اولي براي اندازه‌گيري ولتاژ AC و دومي جهت اندازه‌گيري ولتاژ DC مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

حال بسته به نوع ولتاژي كه قصد اندازه‌گيري آن را داريد، سلكتور را بر روي يكي از حالات گفته شده قرار دهيد. حال سر ديگر پراب قرمز رنگ را به قطب مثبت قطعه مورد نظر كه جريان از آن خارج مي‌شود، وصل كنيد. سر ديگر پراب مشكي را نيز به قطب منفي وصل كنيد. عدد نمايش داده شده در صفحه نمايشگر، مقدار ولتاژ اندازه‌گيري شده است. پيشنهاد مي شود مقاله ديگر ما درباره انواع خازن را بخوانيد.

نحوه انجام تست ولتاژ

نكته: هنگام انجام اين تست دقت كنيد كه مولتي‌متر بايد به صورت موازي با قطعه مورد نظر قرار گيرد. به اين منظور كه پراب‌ها بايد در راستاي پايه‌هاي قطعه باشند. همچنين هنگام تنظيم ولتاژ همواره حد بالا را در نظر بگيريد.

نحوه انجام تست مقاومت

براي انجام تست مقاومت نيز همانند دو حالت قبل از عدم وجود جريان در دستگاه يا مدار مطمئن شويد. دستگاه را خاموش و باتري‌هاي آن را جدا كنيد. در صورت اتصال به پريز برق، آن را جدا كنيد. پراب‌ها را نيز همانند دو روش قبل متصل كنيد. اين بار سلكتور را بر روي حالت مقاومت كه با نماد Ω نشان داده شده و بالاترين حد آن قرار دهيد. در اين تست نمايش عدد 1 يا حرف OL به معني عدم برقراري اتصال و مقامت بي‌نهايت دستگاه يا مدار است. حال مي‌توانيد حد مقاومت را در مقادير ديگر نيز امتحان كنيد.

ما در اين مقاله سعي كرديم به زباني بسيار ساده آموزش كار با مولتي‌ متر ديجيتال و نحوه استفاده از اهم متر را براي شما عزيزان ارائه دهيم. اميدوارم توانسته باشيد با خواندن اين متن و آموزش تصويري كار با مولتي متر ديجيتال به پاسخ سؤال‌هايتان برسيد.

خريد ترانس دست دوم

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۵۸:۳۱ ] [ زهرا جوادي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی